Golf spiller vi sammen

Høj og lav. Tyk og tynd. Ung og gammel. Øvet og nybegynder. I Give Golfklub er der plads til alle, og det var især det sociale liv og muligheden for at være aktive sammen uanset niveau og alder, der fik familierne Møller Andersen og Norup til at falde pladask for golfsporten.

Aage Mller Andersen 0009

Forelskelsen i golfsporten kom bag på den dengang 47-årige Aage Møller Andersen, men han har aldrig fortrudt, at fodbolde og fjerbolde blev skiftet ud med golfbolde.

- Jeg havde aldrig nogensinde regnet med, at jeg og min familie skulle komme til at spille golf. Da Give Golfklub startede i 1992 betragtede de fleste stadig golf som en overklassesport, men den myte fik vi hurtigt aflivet. For i golfklubben var alle så entusiastiske, søde og gode til at tage imod os, husker Aage Møller Andersen.

Familien samledes om golf i Give

Den gode modtagelse betød, at Aage Møller Andersen, hustruen, svogeren, svigerinden og svigerforældrene meldte sig ind som prøvemedlemmer i golfklubbens første sæson i 1992.

- Vi var nu ikke prøvemedlemmer ret længe, for vi var meget begejstrede for ”vores” nye sport, og den begejstring smittede af på både naboerne og ikke mindst vores børn, der også startede til golf. I midt halvfemserne var vi hele ni i familien, der var medlemmer i Give Golfklub, fortæller Aage Møller Andersen, der har mange gode minder fra golfbanen.

- Jeg husker særligt en lun sommerdag, hvor en del af familien gik 18 huller sammen. Efter familiedysten tog vi hjem og fik eftermiddagskaffe, men golfbanen trak så meget i os, at vi vendte tilbage og nåede 9 huller mere, inden solen til sidst forsvandt fra sommerhimlen.

Aage Mller Andersen 0016

Turnering gav en renser til golfjern i præmie

Det har aldrig været vigtigst for Aage Møller Andersen at stå øverst på sejrskamlen, men den i dag 72-årige pensionist har alligevel nydt konkurrencemomentet på banen.

- Jeg husker vores første turnering på par 3 golfbanen i Henne tydeligt. For jeg var så heldig at vinde en præmie. Præmien var en beskeden renser til golfjern, som i dag har stor betydning for mig og er kært minde. For den har fulgt mig igennem alle 25 år i lommen som golfspiller, mindes Aage Møller Andersen, for hvem det vigtigste har været det sociale, og at golf er en interesse, der kan dyrkes sammen uanset alder og niveau.

Svigerfar fik røffel for bar mave

Al begyndelse er svær. Således også for Aage Møller Andersens svigerfar, der på en af sine første runder fik en ordentlig ”røffel” af klubbens baneudvalgsformand.

- Vi kendte jo ikke helt etiketten inden for golfsporten, da vi startede, og på en meget varm og fugtig sommerdag smed min svigerfar T-shirten, da sveden løb ned ad ham. Fra fodbolden var vi vandt til, at man godt kunne træne i bar mave, men den gik altså ikke på golfbanen, griner Aage Møller Andersen.

Give Golfklub har i klubbens 25-årige historie spillet en stor rolle for hele familien, hvor nogle familiemedlemmer både har været frivillige i klubbens bestyrelse og i forskellige udvalg, og selvom dåbsattesten er blevet lidt flosset i kanten, er Aage Møller Andersen stadig aktiv i Juniorudvalget og på golfbanen.

- I øjeblikket går jeg og venter på en knæopperation, men når den er veloverstået, vender jeg tilbage til golfbanen, hvor der spilles, så ofte vi kan, for vi kan slet ikke undvære motionen, fællesskabet og hyggen på golfbanen og i caféen, understreger Aage Møller Andersen.